Teknikk på konferanser

Planlegger du en konferanse eller et arrangement på Gamle Museet? Her får du noen tips og råd om teknikk som det er lurt å lese gjennom før arrangementsdagen.

Slik får du den perfekte gjennomføringen på konferansedagen

Har du noen gang deltatt på en konferanse som er helt fri for tekniske utfordringer? Ingen som slet med å få lyd i mikrofonen? Kom alle seg gjennom sin presentasjon uten noe tull? Så vidt vi kan huske, har i hvertfall ikke vi opplevd det. Og vi har jo arrangert en del konferanser på Gamle Museet …

Her er noen av de tingene vi anbefaler deg å ta stilling til før konferansen.

Bruk av mikrofon

Noen talere mener at de har en sterk og klar stemme, og at de ikke trenger mikrofon. Det er ikke alle som liker å bruke mikrofon, og de synes kanskje det blir litt unaturlig å snakke på den måten. Her bør man som arrangør likevel be alle talere og foredragsholdere om å snakke i mikrofon, for å sikre at alle tilhørere får med seg hva som blir sagt. Det er ganske kjedelig å sitte på bakerste rad og bare få med seg deler av foredraget.

Vi anbefaler alle foredragsholdere å bruke mikrofon, slik at hele salen hører hva som blir sagt.

Samle alle presentasjoner på en maskin

Et lurt tips er å be alle foredragsholdere om å sende deg sin presentasjon i forkant av konferansedagen. Det blir overraskende mye dødtid hvis alle skal ha med sin egen laptop og koble seg på det tekniske anlegget rett før sitt eget foredrag. Se for deg et scenario der du har fem foredragsholdere som har hver sin laptop med hvert sitt uttak. Det går mye tid på å finne riktig overgang som er kompatibel med anlegget. Tilhørerne er ikke der for å se på noen som febrilsk forsøker å få en presentasjon opp på skjermen – de er der for å få faglig inspirasjon.

Det er lurt å samle alle presentasjonene på en maskin i forkant av konferansen for å få best mulig gjennomføring.

Lei en tekniker

Det er en del utgifter knyttet til en konferanse, og det kan være lurt å være litt bevisst på hva man bruker penger på. Vi mener det er nødvendig å ha en tekniker til stede for å unngå situasjoner som nevnt over og lignende situasjoner. Bestiller du en tekniker via Gamle Museet, får du en tekniker som kjenner lokalet og det tekniske anlegget godt. Vedkommende vil hjelpe deg med det beste oppsettet for ditt arrangement, og bistår deg underveis i konferansen der det oppstår tekniske utfordringer.

Vil du vite mer om teknikk på konferansen? Her kan du lese mer om teknikk på konferansen.

Kontakt oss for mer informasjon

Ønsker du å leie en tekniker til din konferanse? Eller har du bare noen spørsmål om dette? Kontakt oss for en uforpliktende samtale. Vi hjelper deg med planleggingen fra A til Å.

Holum Studio