Motevisning Oslo

Gamle Museet design element.png
 
motevisning-oslo-catwalk-gamle-museet_ny.jpg
motevisning-oslo-gamle-museet.jpg
 

Finn riktig lokale til motevisningen

Modeller som går elegant nedover catwalken. Antrekk som vekker oppsikt. En motevisning har noe mystisk og fascinerende over seg. Skal du arrangere et moteshow selv? Her er tips til hvordan du går fram!

Vi har sett det på TV mang en gang; motevisninger med en aura av mystikk rundt seg. Det skyldes ikke bare de høye, bleke og tynne modellene som skrider elegant nedover catwalken iført antrekk som vekker oppsikt, beundring eller forskrekkelse. Like fascinerende er de eksentriske moteskaperne som hylles på scenen etterpå, omkranset av sine toppmodeller. I tillegg får man gjerne et glimt av kjendistilskuere med eller uten kongelig rang. 

Ok, så er det kanskje ikke helt slik på alle motevisninger i Oslo. Men én ting er sikkert – en motevisning har en helt egen atmosfære fylt av forventning, spenning og begeistring. Har din bedrift eller organisasjon planer om å arrangere en motevisning i Oslo? Da lønner det seg å starte planleggingen i god tid – og begynne i det små, for det er mange detaljer som skal på plass. 

Hva slags lokaler egner seg for motevisning?

Når man skal arrangere en motevisning i Oslo bør man først og fremst tenke over hvilket lokale som kan egne seg for et slikt arrangement. Motevisninger kan i utgangspunktet holdes på mange forskjellige steder som kjøpesentre, eldresentre, kunstgallerier og skoler, samt i større lokaler som rommer mange mennesker. Slike lokaler kan for eksempel være store kurs- og konferanselokaler eller selskapslokaler. Også utendørs kan man holde en motevisning i Oslo, for eksempel i forbindelse med et stort marked eller jubileum. 

Dersom man skal delta på en varemesse med en kolleksjon av klær, kan man leie en del av messeområdet til motevisning. I Oslo har man et bredt utvalg av lokaler å velge mellom. Man finner alt fra store og luftige, moderne lokaler i høyden til sjarmerende lokaler i eldre bebyggelse. 

Mange tenker nok at et stort lokale utenfor Oslo er mest praktisk med hensyn til kjøring og parkering for samarbeidspartnere og publikum, men tenk på alle fordelene du har hvis du legger motevisningen til Oslo sentrum! Gjestene kan gå fra stasjonen til lokalet på kort tid, eller benytte seg av effektiv kollektivtransport. Man har i tillegg et større nedslagsfelt i Oslo, med mulighet til å skape større oppmerksomhet rundt motevisningen. Her bor det flere mennesker, og butikkene man ønsker å samarbeide med, ligger alle sentralt plassert.  

Hva du bør se etter ved et lokale

Skal du holde motevisning i Oslo for en større kleskjede eller en organisasjon, trenger du naturlig nok et romslig lokale. Når du har skaffet deg en viss oversikt over hvor mange deltakere og gjester du ønsker å invitere, blir det enklere å leie et passende lokale til motevisningen i Oslo. Send ut en forespørsel til flere lokaler samtidig for å sammenligne priser, og gå deretter på befaring i de lokalene som matcher budsjettet ditt. Oslo har lokaler i alle prisklasser, og med stor konkurranse, kan du finne et rimelig alternativ dersom du er ute i god tid. 

Når man kommer inn i et lokale, vil man raskere kunne danne seg et inntrykk av hvordan motevisningen vil se ut, og kjenne etter om lokalet har den riktige atmosfæren. Sørg for at det er rom for en større catwalk med god plass til stoler rundt scenen. I tillegg bør det finnes en garderobe eller et backstageområde tilgjengelig for styling av hår og sminke samt skifting av klær mellom visningene. Dette skal også kunne fungere som et pauserom der man kan forberede selve motevisningen i fred og ro mens gjestene og deltakerne samler seg i foajeen eller lytter til foredrag. Lokalet kan være behjelpelig med å foreslå et egnet sted for plassering av catwalken, og gjøre lokalet klart slik at man kan komme og montere det man trenger i forkant. 

En motevisning krever et lokale med god belysning. Det trenger ikke nødvendigvis å være lyse lokaler i seg selv. Viktigere er det at lokalet kan bidra med det tekniske utstyret som trengs til en motevisning i Oslo, som mikrofoner, høyttaleranlegg, storskjerm og scene/catwalk. Og kan de ikke det, kan du forhøre deg om de kanskje har en leverandør av dette. 

Lokalet bør også ha et mingleområde der man kan ta pauser og snakke med andre gjester eller deltakere. Et slikt område vil være en viktig kontaktarena for bransjefolk. Dersom man ønsker å vise fram kleskolleksjonen i en utstilling eller et showroom, kan det være en fordel å finne et lokale med tilstøtende rom til dette. Har man planer om et foredrag i forbindelse med motevisningen, trengs også et ekstra rom til dette, slik at de som ønsker det kan delta på dette mens andre ting foregår i selve hovedsalen.  

Logistikk og forberedelser

Logistikken rundt en motevisning tar tid, og man trenger gjerne et team av koordinatorer for å få det hele i havn. La teamet dele oppgavene mellom seg med en totalansvarlig for logistikken og teknikken. Det som tar mest tid, er å skaffe butikker og designere som vil delta og presentere sine antrekk på motevisningen. Lag en liste over aktuelle deltakere, og kryss av etter hvert som de melder seg på. Kanskje en frisørsalong vil bidra med styling og sminke? På den måten vil de kunne markedsføre seg selv.

En annen ting man bør være tidlig ute med, er å finne ut om man skal ha et pauseinnslag med underholdning, for eksempel et danseshow eller musikk/DJ. Hør med lokalet om de har tips til hva som egner seg for motevisninger. Mange lokaler har egne kontakter innen underholdningsbransjen. 

En konferansier bør man også ha – og selvfølgelig modeller. Det trenger ikke å dreie seg om toppmodeller! Ta kontakt med flere modellbyråer og forhør deg om hvilke priser de tar for oppdrag. Dersom det dreier seg om motevisning på et lokalt arrangement, kan man finne modeller via venner eller bekjente i nærmiljøet, på Facebook eller via plakat i butikken. Slik kan man også hente inn modeller hvis man skal ha motevisning for en veldedig organisasjon. 

Når du og teamet har kommet opp med en kjøreplan for motevisningen, sender dere denne til modellene, butikkene og konferansieren slik at de vet hvilke klokkeslett de skal forholde seg til, og hva som skal skje i løpet av dagen.

Mat og drikke

Mat og drikke hører med på et arrangement – også på motevisning. Du kan høre med kontaktpersonen i lokalet om de tar seg av bevertningen og/eller serveringen. Snitter og musserende vin vil passe utmerket til motevisningen, men sørg også for å ha et alkoholfritt alternativ. Mange lokaler i Oslo har erfaring med å arrangere alt det praktiske rundt både motevisninger og utstillinger, og bistår deg i det meste slik at du selv kan konsentrere deg om arrangementet og ta deg av gjester og deltakere.

Markedsfør showet ditt!

En motevisning som skal være tilgjengelig for et allment publikum, trenger god annonsering og markedsføring i forkant. Skal du ha et lokalt arrangement, kan du markedsføre motevisningen ved å henge opp plakater i lokalsamfunnet eller lage et arrangement på bydelens egen Facebook-side eller siden til organisasjonen du representerer. Dreier det seg derimot om en større motevisning i Oslo, bør man ha en egen pressekontakt til å ta seg av de tradisjonelle mediene og den digitale markedsføringen på sosiale medier. 

Under selve motevisningen kan du markedsføre butikkenes merkevarer med logo på storskjerm og eventuelt informasjon om organisasjonen som står bak motevisningen. Lokaler som ofte er i bruk til konferanser, har gjerne flere skjermer tilgjengelig rundt om i lokalene, nettopp med tanke på profilering av produkter eller firmaene som står bak kolleksjonen. Kanskje noen tilbyr liveoverføring av motevisningen også?

Sist, men ikke minst – lei en fotograf til å følge hele showet! Det vil gi profesjonelle bilder som kan brukes videre i forbindelse med lanseringen av kolleksjonen, både i bransjeblader og til annet reklamemateriell.

Hold motevisning i gamle musesumslokaler

Gamle Museet har lokaler som egner seg utmerket til motevisninger. Her er det god plass til catwalk, backstageområde og egne saler til foredrag, inspirasjonsmesse eller lignende. Skjermene rundt omkring i lokalet kan også brukes til å overføre motevisningen live slik at man kan følge den fra flere vinkler og rom.

Ønsker du å leie lokale til moteshow? Vi har lang erfaring og skreddersyr opplegget til ditt show. Du får en egen kontaktperson som koordinerer alt for deg, og slipper dermed å forholde deg til mange underleverandører. Hos oss får du hjelp til hele prosessen fra A til Å. Kontakt oss for en uforpliktende samtale.