Kick off
Skal du arrangere kick off med jobben? Det kan være mange små og store detaljer å huske på når du skal planlegge et kick off for dine kolleger. Her er noen tips og råd som kan være greie å ha med i planleggingsprosessen.
Hva er kick off?
Hva er egentlig et kick off? Ordet betyr avspark, start eller startskudd, og brukes ofte i sammenheng med startskuddet på en sesong, året eller en bedrifts prosjekt. Mange bedrifter jobber sesongbasert og deler året inn i flere sesonger eller terminer. Sesongene innledes ofte med et kick off, for å gi de ansatte en liten boost – både faglig og sosialt.
Kick off baseres på teamarbeid og relasjonsbygging mellom medarbeiderne, og bidrar til å styrke samholdet på arbeidsplassen. Mange opplever hverdagen hektisk og krevende, og ønsker å finne en god balanse mellom jobb og fritid. Det kan være vanskelig å sette av tid til å være sosial med kollegene, selv om dette er viktig for å skape et godt samarbeid.
Det å gi de ansatte en vitamininnsprøyting i form av en fagdag e.l. kan være gull verdt for bedriften. Dette vil som regel øke trivsel og arbeidsglede blant medarbeiderne, og mange blir inspirert til å være kreativ og tenke annerledes.
Kickoff med faglig innhold
Kick off forbindes ofte med noe stort og krevende – som f.eks. rafting eller lignende utfordringer. Dette kan være ganske kostbart for bedriften, samtidig som man nok vil oppleve at ikke alle medarbeidere ønsker å delta. Et kick off trenger ikke nødvendigvis å være så omfattende. Målet med arrangementet skal være å inspirere de ansatte til innsats, og hovedelementene består av morsomme aktiviteter og sosialt samvær.
Planlegg gjerne et heldagsevent med faglig innhold på dagen; en workshop der medarbeiderne får mulighet til å brainstorme og være kreative. Hvis bedriften er stor med flere avdelinger, er et godt tips å dele inn i mindre arbeidsgrupper på tvers av avdelingene. Da får de ansatte mulighet til å bli litt bedre kjent med noen de ikke jobber så mye med til vanlig.
Lokale til kick off
Etter fagdelen kan arrangementet fortsette med festmiddag og ulike aktiviteter. Mange foretrekker å finne et lokale som egner seg til begge deler, slik at man slipper å flytte på en stor gruppe, og heller kan fokusere på innholdet i arrangementet.
På jakt etter det beste eventlokalet i Oslo bør man tenke på et par ting:
Lokalets beliggenhet og hvorvidt det er lett tilgjengelig for deltagerne. Kommer for eksempel noen utenbysfra, er det lurt å sjekke hvordan kollektivtrafikken er i området.
Hva slags mat kan de servere? Tilbyr lokalet mat eller må man ordne dette selv? Flere og flere foretrekker å kjøpe en pakkeløsning der alt er inkludert.
Hvilke muligheter finnes det i lokalet – eller i nærområdet – for å gjennomføre aktiviteter? Kan arrangøren for eksempel tilby underholdning?
Planlegge aktiviteter til kick off
Viktige stikkord for planleggingsfasen er inspirasjon (til kreative prosesser), samarbeid og teambuilding, sosial event og sist, men ikke minst, alle skal med. Det siste punktet er viktig. Vær for eksempel obs på at de som ikke ønsker å drikke alkohol også har det gøy ved å ikke relatere aktivitetene til f.eks. drikking.
Morsomme aktiviteter er rebus, quiz, div. smakinger (f.eks. vin-, øl- eller sjokoladesmaking). Er lokalet stort kan man også legge opp til flere aktiviteter som utføres samtidig. Gruppen deles inn i mindre lag som går fra rom til rom og utfører en bestemt aktivitet – kanskje lage en sang eller et rim som skal fremføres for alle på slutten av kvelden.
Hjelp til planlegging
Lurer du på noe om planleggingen eller er du på jakt etter lokale til deres kick off party? På Gamle Museet får du eksklusiv tilgang til hele lokalet, og vi hjelper deg med å planlegge alt fra pynting til underholdning. Kontakt oss hvis du vil vite mer om Gamle Museet som lokale til ditt kick off.